چاپ سیلک چیست؟ آموزش کامل چاپ سیلک از صفر تا صد

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک خدمتی از انبوه خدمات تابلوسازی نیکان، تاریخچه ای طولانی در پس خود دارد. تحول چاپ استنسیل به چاپ سیلک اسکرین درست از همین‌جا آغاز می‌شود. سیلک اسکرین در واقع نام خود را از پارچه ابریشمین نازک مشبکی گرفته که با اتصال به کلاف، به عنوان تکیه گاهی برای ورقه استنسیل بکار می‌رود. ورقه استنسیل به این شبکه ابریشمین چسپانده می‌شود. شبکه باز ابریشم رنگ یا مرکب را از خود رد می‌کند، درحالی که ورقه استنسیل آن را نگاه می‌دارد. تعیین تاریخ دقیق تغییر استنسیل به سیلک اسکرین مشخص نیست. در 1970 ساموئل سیمون، اهل منچستر، استفاده از سیلک را به نام خود به ثبت رساند. او برای کشیدن مرکب روی استنسیل از قلم موی نقاشی استفاده می‌نمود. در همان سال ها چاپ سیلک با اهداف غیر تجاری آغاز شد که در آن هنرمند طرح خود را با چاپ سیلک اسکرین انجام می‌داد.

در ادامه این مقاله درباره نحوه خدمات خود پیرامون چاپ سیلک و همچنین آشنایی شما با این صنعت و انواع آن توسط بهترین تابلوسازی ایران آشنا می شوید.

سیلک اسکرین چیست؟

چاپ سیلک ‌اسکرین روشی برای درج تصویر می‌باشد که در این روش از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود. توری در قابی ثابت می‌شود. تصویر مورد نظر روی این توری نقش می‌بندد. در چاپ سیلک بخش‌هایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با ماده‌ای مسدود کننده حساس پوشیده می‌شود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه می‌نامند. سپس زیرکار را با فشار کاردک یا غلتک به سطح کار منتقل می‌کنند. رنگ یا زیرکار فقط از بخش‌هایی که مسدود نشده به کاغذ منتقل می‌شود و تصویر روی آن ظاهر می‌گردد. در حقیقت چاپ سیلک به منظور درج تصویر می‌باشد که مورد استفاده فراوانی دارد. چاپ سیلک به گونه ای است که به هزینه زیادی احتیاج ندارد، به همین دلیل با استفاده از سرمایه اندک می توان کارگاه چاپ سیلک راه اندازی نمود.
از قابلیت های متعدد سیلک می توان به چاپ پارچه و البسه، جعبه شیرینی، کیف، کفش، گونی، ساعت و خودکار، تابلو های اطلاع رسانی، تابلو های صنعتی، تابلو های هنری، جعبه کفش، تقویم دیواری، سر رسید، دفتر تلفن، شیشه، آینه، مقوا، چرم، CD و نایلون اشاره نمود.

انواع چاپ سیلک

  1. چاپ معمولی
  2. چاپ با لاک حساس برجسته آبی
  3. چاپ ترام
  4. چاپ پلاستی زول

برای چاپ سیلک بر روی پارچه سه روش وجود دارد:

  • روش اول: در روش اول چاپ سیلک ، می‏توان توری یا شابلون را تهیه و طرح مورد نظر خود را روی کاغذ طراحی کرد و بعد با گذاشتن این طرح بر روی پارچه، شابلون را روی آن قرار ‏داده و به طور دلخواه چاپ تیشرت انجام داد.
  • روش دوم: در روش دوم می‏توان لاک‎ مخصوص چاپ روی پارچه خریداری کرده و بوسیله آن سوراخ‎های شابلون را به گونه ای پر نمود تا طرح مورد نظر مثلا برای چاپ ساک دستی انجام شود.
  • روش سوم: این روش نسبت به دو روش قبلی هزینه بر می‌باشد در این روش باید تمامی قاب را با لاک پر کرده و سپس لاک حساس به نور را در مکان تاریک به قاب زده و طرح مورد نظر را روی کاغذ کالک ایجاد نمود. قاب یا شابلون را بر روی یک میز نور قرار داده بطوری که نور آن در زیر قاب تنظیم شود و با لاک برخورد کند. پس از چند دقیقه طرح مورد نظر بر روی پارچه چاپ می‌شود.

چاپ سیلک به دو شکل دستی و ماشینی انجام می شود.

در نوع دستی از شابلون یا کلیشه استفاده می‌شود که در آن سه روش میز نور، قید نور و شابلون ساز انجام می‌شود. در روش چاپ سیلک ابتدا با یک لایه نازک، شابلون یا قاب را تهیه نموده، سپس لایه نازکی از لاک دیازو را روی آن کشیده و با پرینت طرح را درون دستگاه قرار می دهند. دستگاه چاب سیلک طرح مورد نظر را روی توری حک می کند. با آماده شدن شابلون طرح، سایر مراحل کاردک رنگ کشی، گذاشتن شابلون و جمع کردن سطح صاف به شکل دستی انجام می‌شود.

انواع چاپ سیلک دستی

چاپ دستی به دو روش کاربردی و هنری تقسیم بندی می‌شود.

  • روش کاربردی: کاربر نقش اصلی را ایفا نموده و تمامی مراحل اعم از ساخت، آماده سازی ، انتقال طرح و مراحل تکثیر را بر عهده می‌گیرد.
  • روش هنری: چاپ سیلک دستی، مشتری هیچ نقشی در طرح ندارد و کار طبق سلیقه هنرمند انجام می‌شود.

کاربرد چاپ سیلک

با این نوع چاپ می‌توان روی مواد کار چند رنگ، چاپ‌ تک ‌رنگ یا چاپ دو رنگ انجام داد. همچنین می‌توان روی انواع مواد مانند پارچه و چینی و سرامیک و فلز و غیره تصویر درج نمود. با این روش روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز این کار انجام می‌شود که از این نظر در بین روشهای چاپی متفاوت است. این نوع از کار برای تبلیغ بر روی اشیای گوناگون مثل چاپ لیوان است.

چاپ سیلک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده لذا کار در این زمینه، به سرمایه اندکی نیازمند است که با وجود آن می توان کارگاه چاپ سیلک برای صنایع دستی (روی انواع پارچه و لباس) راه اندازی نمود.

کاربرد این محصول از ساده‌ترین شکل آن (به عنوان کار صنعتی برای کالاهای مصرفی) تا پیشرفته‌ترین مرحله آن (خلق آثار هنری) گسترده‌ می‌باشد. از تصویر روی شیشه‌های شیر پاستوریزه، تا انواع مواد مانند پارچه و چینی و سرامیک و فلز و چاپ لیوان و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تابلوهای اسامی خیابانها و پلاک منازل، حروف روی دستگاههای صوتی و انواع لوازم و وسایل زندگی گرفته تا برخی از پوسترهای تبلیغاتی و کارهای هنری و نیز کار چاپی انجام داد. با چاپ سیلک می‌توان روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز چاپ نمود که از این نظر در بین روشهای چاپی مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است.

رنگ های سیلک اسکرین

رنگ در چاپ سیلک بسیار با اهمیت می‌باشد، در ذیل انواع رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کاربردی را نام می‌بریم:

  • رنگ pvc: برای قطعات صنعتی abs و پلی اتیلن و نایلون، جعبه، کارتن و جلد مدارک استفاده می‌شود.
  • رنگ pp: برای قطعات صنعتی و ظروف یکبار مصرف و پوشه دکمه دار استفاده می‌شود.
  • رنگ روغنی: برای نایلون و نایلکس و جعبه استفاده می‌شود اما دیر خشک می‌شود.
  • رنگ اورینت و بیگمنت، پلاستیزول: برای چاپ روی پارچه و تیشرت بشکل برجسته انجام می‌شود.

در انتخاب رنگ باید دقت داشت که رنگ مورد نظر با جنس کالایی که انتخاب شده هم‌خوانی داشته باشند.
همچنین باید بدانید که در جدول رنگها 5 رنگ آبی، قرمز ، زرد ، مشکی و سفید در صنعت چاپ کاربرد داشته و سایر رنگ‌ها از ترکیب این رنگ‌ها بوجود می‌آید.

خدمات طراحی و چاپ سیلک

گروه تابلوسازی نیکان با تجربه چندین سال ارائه خدمات چاپ سیلک اسکرین به مشتریان خود، همچنان آماده پذیرش انواع سفارشات می‌باشد. گروه نیکان علاوه بر فعالیت در زمینه ساخت تابلو، به فعالیت در حیطه صنعت چاپ نیز پرداخته و تا امروز تمامی مشتریان از دریافت خدمات با کیفیت این مجموعه کمال رضایت را داشته‌اند. لذا شما مشتریان و کاربران گرامی نیز چنانچه سفارشی در حیطه چاپ سیلک اسکرین دارید، آن را با مشاورین نیکان از طریق شماره های مندرج در همین سایت در میان گذاشته و شفارش تکمیلی خود را در اسرع وقت و با بهترین میزان کیفیت دریافت نمایید. چنانچه از نحوه خدمات این گروه انتقاد و یا پیشنهادی دارید، مدیریت گروه تابلوسازی نیکان با اشتیاق آماده شنیدن سخنان شما خواهد بود تا از آن در جهت رشد و پیشرفت هرچه بهتر این مجموعه استفاده ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =

Call Now Button